15 Kasım 2015 Pazar

Pazarlamaya yönelik bakış açıları

Pazarlamaya yönelik bakış açıları

Pazarlamaya yönelik farklı bakış açıları mevcuttur. Bu bakış açılarına rağmen pazarlama, bireyler ve örgütler arasında yaşanan değişim ilişkisini ifade eder. Pazarlamanın bir işletme fonksiyonu mu? İşletme fonksiyonundan daha fazlasını mı ifade eder? Bu tartışma konusudur. Bu bakış açıları, müşterilere yönelik odağı etkilemekte ve pazarlama tanımında farklılıklar yaratmaktadır.

Amerika Pazarlama Birliği, pazarlamayı şu şekilde tanımlar;

"Bireylerin ve örgütlerin amaçlarına uygun değişimi sağlamak üzere malların, fikirlerin ve hizmetlerin oluşturulmasını; fiyatlandırılmasını, dağıtımını ve tutundurma çabalarını planlama ve uygulama sürecidir. "

Pazarlamaya yönelik bakış açılarındaki değişimler sonucu, pazarlamanın ilişki boyutunun ön plana çıkması ve tüketici hükümranlığının kabul edilmesi ile birlikte pazarlama, paydaşlarına değer yaratan değişim ilişkileri ağlarını oluşturmayı, sürdürmeyi, geliştirmeyi ve gerektiği zaman sonlandıran sentez uygulamalı sosyal birimdir.

Bu tanımlar, modern anlamda 2 bakış açısını ortaya koyar. Bunlar;

* Anglo Sakson (Pazarlama Yönetimi)
* Alp Germen (İlişkisel Pazarlama)

Anglo-Sakson; değişim yönlü pazarlama açısıdır.
Alp-Germen; taraflarına değer yaratan, değişim ilişkileri yönlü bakış açısıdır.

Pazarlamaya bu iki yönden bakan işletmelerin ortak özelliği, tüketicilerin istek ve ihtiyaçlarını karşılamak için bir değişim sağlama çalışmalarıdır. 

Pazarlamada değişimin olması için;

* Birbiri ile iletişim halinde (En az 2 taraf)
* Bir değere sahip 2 taraf
* Birbirine fayda sağlayan 2 taraf
* Kurulmuş bir değişim ilişkisi olmalıdır.

Mehmet ZAROĞLU










Hiç yorum yok:

Yorum Gönder