Pazarlama konusu nasıl oluşturulur?
Bir ürünün üretilmesi için pazarlama konusunun belirlenmesi gerekir. Pazarlamanın konusu nasıl oluşturulur? Şimdi bu konuyu ele alacağız.
Pazarlama konusunun oluşturulduğu yere pazar denir. İnsanların istek ve ihtiyaçları neticesinde pazarlama konusu oluşturulur. İnsanların istek ve ihtiyaçları; fiziksel ve sosyal ihtiyaçlar olmak üzere ikiye ayrılır.
Fiziksel ihtiyaçlar; açlık, susuzluk, örtünme, uyku gibi ihtiyaçlardır.
Bu istekler karşısında insanların sınırsız sayıda pazarlama alternatifleri çıkmaktadır. Abraham Maslow, bu istek ve ihtiyaçları basamaklar halinde sıralayarak, ihtiyaçlar hiyerarşisini ortaya koymuştur. Maslow'un ihtiyaçlar hiyerarşisine göre, bireylerin bu ihtiyaçlarını gerçekleştirme sırası, bireyden bireye farklılık göstermektedir. Aşağıdaki şekilde, Maslow'un ihtiyaçlar hiyerarşisi sıralanmıştır.
Pazarlama alanında oluşan değişim altında esas sebepler yer almaktadır. Pazarlama alanında olan en çok değişim, bir maddi unsura dayansa da, bu değişimin altında yatan esas sebepler şunlardır;
* Deneyimler
* Duygular
* Psikolojik ve sosyal etkenlerdir.
Değişimi farklı konu alan kişiler değişimi;
* Faydacı
* Sembolik
* Karma değişim altında toplamışlardır.
Faydacı Değişim: Malların veya hizmetlerin para veya başka ürünler karşılığında el değiştirmesidir. Bu da görünür faydadır.
Sembolik Değişim: İki ya da daha fazla taraf arasında; psikolojik, sosyal ve diğer soyut varlıkların el değiştirmesiyle oluşur. Bir ürün, tüketicinin ifade ettiği semboller nedeniyle alınmaktadır.
Karma Değişim: Faydacı ve sembolik değişimin bir arada olduğu kavramdır.
Bu yöntemler, yapılan araştırmalar ve farklı tanımlar sonucuyla ortaya çıkmıştır. İnsanların istek ve ihtiyaçlarına yönelik düşünülmüştür.
Mehmet ZAROĞLU
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder